I. Podatki dochodowe

1.Pojęcia:

• Reklama

• Informacja handlowa

• Reprezentacja

• Sponsoring

• Sprzedaż premiowa

2. Koszt uzyskania przychodu w świetle podatków dochodowych – warunki zaliczenia wydatków na reklamę i sponsoring do kosztów uzyskania przychodu

a) Konsekwencje prawno podatkowe uznania wydatku za reprezentację

b) Konsekwencje prawno podatkowe uznania wydatku za reklamę

c) Sponsoring kosztem uzyskania przychodu

d) Konsekwencje prawno podatkowe sprzedaży premiowej

e) Pozostałe działania promocyjno –marketingowe:

- programy lojalnościowe

- nagrody w konkursach i loteriach

3. Analiza wybranych stanów faktycznych:

- Poczęstunek w trakcie spotkań z kontrahentami,

- Zakup artykułów spożywczych dla członków organów stanowiących osób prawnych oraz dla pracowników

- Zakup odzieży służbowej dla pracowników

- Prezenty dla kontrahentów, gadżety i inne upominki reklamowe,

- Nieodpłatne przekazanie próbek, testerów, itp

- Sponsorowanie zawodnika, organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych

- Elementy różnicujące sponsoring i darowiznę

- Organizowanie targów handlowych, imprez branżowych, konferencji oraz szkoleń dla kontrahentów

4. Analiza orzecznictwa sądów administracyjnych i decyzji organów podatkowych



II. Podatek od towarów i usług

1.Pojęcia:

• reklama

• usługa reklamowa

2.Przekazanie oraz zużycie towarów i świadczenie usług na cele reprezentacji i reklamy w świetle przepisów ustawy VAT i Dyrektywy unijnej:

3. Miejsce świadczenia (opodatkowania) usług reklamy

4. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług reklamy

5. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów przekazanych nieodpłatnie w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem

6. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu

7. Prawo do odliczenia podatku naliczonego a czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT:

• przekazywanie prezentów o małej wartości, próbek oraz drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych

• zakup usług obcych reprezentacyjnych

8. Analiza wybranych stanów faktycznych:

• Katalogi, foldery rozdawane bezpłatnie

• Nagrody dla zwycięzców konkursów

• Reklama radiowa, telewizyjne

9. Prawidłowe dokumentowanie nieodpłatnego przekazania towarów i świadczenia usług

10. Usługi świadczone na podstawie umowy sponsoringu:

a)Konstrukcja umowy sponsorskiej

b)Zasady rozliczenia sponsoringu

c)Sponsoring z klauzulą konkurencyjności na przykładzie sponsoringu kierowcy i zespołu rajdowego( pakiet sponsorski: logo firmy na samochodzie rajdowym, wozach serwisowych, ubiorach ekipy rajdowej, prawo do umieszczenia i dystrybucji materiałów reklamowych sponsora w trakcie imprez z udziałem ekipy rajdowej, dystrybucja informacyjnych materiałów prasowych o sponsorze oraz podejmowanych akcjach promocyjnych dla mediów, itp.)

11. Dokumentowanie sponsoringu