1. Poznanie źródeł i sposobów budowania autorytetu w prowadzeniu grupy i rozpoznanie osobistych źródeł własnego autorytetu. 2. Znajomość procesów rozwoju i mechanizmów działania grupy; świadomość ich oddziaływania na realizację celów spotkania i znajomość sposobów ich wykorzystania w praktyce moderacji. 3. Formułowanie celów spotkań grupowych i identyfikacja problemów wyłaniających się w toku ich realizacji; sposoby dostrajania celów i metod ich realizacji do „kontekstu grupy” 4. Doskonalenie technik prezentacji, technik prowadzenia dyskusji i spotkań, stosowania i prowadzenia technik pracy grupowej podczas realizacji projektów, w rozwiązywaniu problemów i w poszukiwaniu nowych twórczych rozwiązań. 5. Poznanie zasad i ćwiczenie prowadzenia dyskusji w sytuacjach problemowych, przy różnicy zdań; wykorzystywanie różnicy zdań do tworzenia nowych konstruktywnych rozwiązań. 6. Rozpoznawanie źródeł konfliktów i ćwiczenie sposobów radzenia sobie z konfliktami w sposób konstruktywny; poznanie i ćwiczenie sposobów na trudne sytuacje i trudne zachowania uczestników. 7. Integracja poznanych zasad i technik prowadzenia grupy w różnych sytuacjach pracy i zarządzania.
Program
1. Rozpoczęcie szkolenia Prezentacja trenerów i uczestników, przedstawienie celów oraz zasad współpracy, zebranie oczekiwań i nastawień, działania integrujące i budujące zaufanie uczestników. 2. Autorytet – źródła autorytetu, sytuacyjny kontekst autorytetu, sposoby budowania swojego autorytetu u odbiorców, indywidualne źródła osobistego autorytetu. 3. Grupa – etapy rozwoju grupy, mechanizmy działania i procesy grupowe, niebezpieczeństwa procesów grupowych, cechy efektywnej grupy, struktura grupy a efektywność działania i przyswajania przez grupę, rola moderatora w grupie. 4. Moderacja grupy – techniki moderacji, formułowanie celów - projektowanie scenariusza spotkania – przewidywanie problemów i przygotowywanie sposobów przeciwdziałania, cechy efektywnego moderatora. 5. Metody pracy z grupą – formy pracy z grupą - od dyktatu do swobody twórczej; kontrakt z grupą, sposoby na budowanie atmosfery; angażowanie, pobudzanie uwagi i kontrola przebiegu spotkania, techniki mini-prezentacji, prowadzenie dyskusji, formy pracy grupowej nastawione na relacje i na zadanie. 6. Komunikowanie się – komunikowanie interpersonalne; rodzaje komunikatów, płaszczyzny komunikowania i wspólny język; sposoby słuchania, feedback; prezentacje i wyrażanie własnego zdania; elementy asertywnych sposobów komunikowania się. 7. Grupowe metody pracy: metody rozwiązywania problemów, metody podejmowania decyzji, metody kreatywnego poszukiwania innowacji. 8. Trudne sytuacje – trudne sytuacje i sposoby radzenia sobie z nimi; trudni uczestnicy i sposoby na współdziałanie; konflikty – źródła konfliktów w grupie, sposoby rozwiązywania konfliktów, metody konstruktywnej moderacji konfliktów. 9. Zasoby – analiza własnych mocnych i słabych stron w roli moderatora grupy, identyfikacja szczególnie trudnych (w wymiarze osobistym) obszarów pracy z grupą lub tematem i proste przepisy na początek, krótkoterminowy plan rozwoju i wzmocnienia słabych stron, radzenie sobie ze stresem i zmęczeniem, sposoby automotywacji. 10. Przewodnik dla moderatorów – ramowy zapis tego co i jak robić, jakie zadawać pytania, jakie stosować formy przekazu oraz formy pracy grupy, w jaki sposób udzielać wyjaśnień i komentarzy. 11. Zakończenie szkolenia - podsumowanie osiągnięć - z warsztatów - każdego uczestnika, wnioski do dalszej pracy własnej uczestników ; podsumowanie i uroczyste zakończenie szkolenia.
Doświadczony psycholog i trener. Zrealizowała ponad 200 projektów szkoleniowych. Od 1994r. współwłaściciel Pracowni Doradztwa i Reklamy, obecnie “Sokrates” Akademia Treningu i Rozwoju, gdzie prowadzi treningi i warsztaty z zakresu komunikacji interpersonalnej, prezentacji i wystąpień publicznych, mediacji i konfliktów oraz organizacji i technik sprzedaży dla osób i zespołów pracy. Posiada Certyfikat Praktyka NLP- wydany przez Polski Instytut Neuro-Lingwistycznego Programowania (1997r).
Jerzy Pocica
Doświadczony psycholog, trener, coach. Ma za sobą ponad 4500 godzin pracy treningowej. Od 1994 r. prowadzi – szkolenia , treningi umiejętności dla kadry zarządzającej, przedstawicieli handlowych , doradców , zespołów pracy, menedżerów administracji samorządowej, agentów ubezpieczeniowych. Rekomendacje i certyfikaty: Rekomendacja Trenera Polskiego Towarzystwa Psychologicznego – 1996 r. Certyfikat Praktyka NLP – wydany przez Polski Instytut Neuro-Lingwistycznego Programowania – 1997 r. Międzynarodowy Certyfikat w zakresie Treningu, Uczenia się i Rozwoju Thames Valley University, London – 1999 r. Międzynarodowy certyfikat w zakresie Mentoringu i Doradztwa Thames Valley University, London.
Miejsce: Kraków - Hotel Tomaszowice
Rozpoczęcie:
2008-12-04
- Zakończenie: 2008-12-05
Katalog szkoleń